Stroom | Theo Jansen ‘Overzicht Animari’

Overzicht Animari

02 Oct – 10 Oct 1994

In de maanden april-mei-juni 1994 bracht Theo Jansen (1948) een werkperiode door aan het Scheveningse strand, waar hij aan de perfectionering van zijn zesde strandbeest werkte, de Animaris Currens Sabulosa. Door telkens nieuwe mutaties van poten en vinnen te laten ontstaan, moest het in staat zijn zelfstandig over het strand te lopen. In vervolg op deze werkperiode presenteerde Jansen in de Toussaintkade gedurende de eerste 10 dagen in oktober verscheidene opeenvolgende generaties van de strandbeesten, uit de laatste vijf jaar. Werkte hij de evolutieprincipes aanvankelijk handmatig uit, tegenwoordig deed hij dat met behulp van de computer. Doordat zijn technieken en ideeën veranderden, veranderden ook de beesten. Aan de hand van een aantal gerealiseerde exemplaren, tekeningen, foto’s en de film van zijn werkzaamheden op het strand, gaf Jansen dagelijks een toelichting op zijn creaties.

Visual Resonances 3

Finse kunstenaars
Kimmo Ojaniemi, Arto Kormonen, Minna Haukka, Kristiina Uusitalo

Opening vrijdag 8 juli om 17 uur
t/m 28 juli

Met dank aan Stroom, HCBK, Frame, Ambassade van Finland, GICA-HAAG, Min. van Buit. Zaken, Finpaka b.v.

Complete Strangers

Quartair op uitnodiging in Het Archief (Casuariestraat)

deelnemers: Martti Aiha (SU), Roger Clarke (GB)

i.s.m. Het Archief

Observatorium Total Bureau Imaginaire

Stroom | Bob Lens

04 Mar – 02 Apr 1994

Bob Lens’ (1939) installatie ‘Observatorium Total Bureau Imaginaire’, bestond uit een ‘hoge’ kast en een serie smalle lange tafels van verschillende hoogte die elkaar kruisten. De Fluxus-achtergrond van Lens was ook in deze installatie weer herkenbaar omdat de Toussaintkade functioneerde als tijdelijke opslagplaats en archief van activiteiten die Lens tijdens de tentoonstellingsperiode ondernam. Elke bezoeker kon iets aan de installatie toevoegen, zodat de installatie een steeds wisselend en veranderend beeld opleverde.

Stroom archief

Stroom | Ton van Kints

De ezel en de peen

21 Jan – 20 Feb 1994

Een klassieke tentoonstelling van de houten wandobjecten waaraan Ton van Kints (1955) al enige tijd werkte. Het waren schijnbaar eenvoudige, formele werken waar zwierige lijntekeningen dwars door het houten materiaal gingen dat weer op een onhandig lijkende manier bij elkaar gehouden werdt door een nietje of een latje.
‘Het zijn beelden van gaaf uitgevoerde mislukkingen’, zoals Hans Oerlemans het in het bijbehorende Informatieblad formuleerde. ‘De objecten geven uitdrukking aan een tragische dualiteit: het voortdurend proberen en het onvermijdelijk mislukken en het noodzakelijk repareren.’

Stroom archief

Stroom | Transmovement

09 Dec 1993 – 18 Jan 1994

De gastcuratoren Bülent Evren, Nour-Eddine Jarram en Jessy Rahman wonen en werken al enige tijd in Nederland, zijn volkomen geïntegreerd in de Nederlandse kunstwereld en kennen daardoor het leven in twee culturen. Hen werd gevraagd uit het werk van kunstenaars-landgenoten die in Nederland wonen en werken, een tentoonstelling samen te stellen. De gedachte daarbij was dat zij degenen zijn die ons het beste wegwijs kunnen maken in het aanwijzen van kwaliteit.

Tijdens de voorbereidingen van deze tentoonstelling ontstond echter een pijnlijke discrepantie tussen enerzijds de opdracht van de gemeente-politiek aan Stroom om een minderhedenbeleid voor beeldend kunstenaars te ontwikkelen en anderzijds de houding van de betrokken beeldend kunstenaars die absoluut niet op zo’n noemer gewaardeerd willen worden.

Keuze Bülent Evren:
Atilla Kanbir en Hüseyin Karadeli

Keuze Nour-Eddine Jarram:
Emerald Beryl, Bouchaib Dihaj en Latif Aabdaoui

Keuze Jessy Rahman:
Ilene Themen, Carlos Blaaker, Ruth Keteldijk en Tom Zandwijken

Aan de betrokken wethouders schreef Stroom (15-12-1993):
‘Bij de organisatie van deze tentoonstelling is eigenlijk heel duidelijk geworden, dat ‘het stimuleren van een kunstbeleid voor migranten’ op een misverstand berust. Minderhedenbeleid is onontbeerlijk als het zich concentreert op de verbetering van de sociale condities, waarbij ons inziens onderwijs en opleiding de belangrijkste factoren zijn. Pas als deze achterstanden zijn weggewerkt, zijn de kansen gelijk en kan men kiezen of men kunstenaar of bijvoorbeeld boekhouder wordt. In dat geval is de kwaliteit van de geleverde inspanning het enige criterium. Maar ook al berust het uitgangspunt van de tentoonstelling op een misverstand, het resultaat is dat allerminst.’

Publicatie n.a.v. de tentoonstelling ‘Transmovement’ in de Toussaintkade in 1993-1994. De gastcuratoren Bülent Evren, Nour-Eddine Jarram en Jessy Rahman werden uitgenodigd om een tentoonstelling samen te stellen met werk van kunstenaars die leven tussen twee culturen.
Met een inleidende tekst van sociologe Ineke Gooskens onder de titel ‘De valkuil van het minderhedenbeleid’.

Auteur: Ineke Gooskens, Hans Oerlemans, Sjoera Nas
Samensteller: Bülent Evren, Henk Augustijn
Ontwerper: Irma Boom
Uitgave jaar: 1993
Taal: Nederlands
Uitgever: Stroom
Prijs: €5,00

Stroom archief


Stroom | Dirk de Herder (1914-2003)

28 Oct – 30 Nov 1993

De presentatie ter gelegenheid van zijn 80ste verjaardag liet de diversiteit van Dirk De Herder’s (1914-2003) oeuvre zien: een keuze uit zijn omvangrijke archief zwart-wit foto’s, kunstkastjes gevuld met gevonden voorwerpen, filmpjes en kunstenaarsboeken. Gelijktijdig verscheen het fotoboek met een selectie van zijn fotowerk ‘Ga nooit op reis zonder een koffer met dromen’.

Cross Currents

1 t/m 27 juni 1993

Negen kunstenaars uit London
Nicholas Wyatt, Sally Lewis, Christopher Lee , Helen Ireland, Vit Hople, Roger Clarke, Andrew Carter, Andrew Bick, James Brook

opening dinsdag 1 juni om 17:00 uur
De expositie wordt geopend door Loui Perenne hoofd Culturele Zaken van de British Council

openingstijden Wo t/m Zo van 12:00 tot 18:00

Gesponsored door:
ABN-AMRO Bank
Mees Pierson
Rabobank Nederland
British Council